Evidence for the resurrection of Jesus

Hi,

It is me again.
I was wondering if there's any non-Christian evidence or historical record that Jesus rose from the dead or that he was seen after his crucifixion.

I searched google but I found nothing, I guess you can point me to better resources.

Thanks!

Comments

• edited April 2018
    سلام
    فيه نقاط حابب اوضحها
    ١- ازاى مصادر غير مسيحية بتذكر قيامة السيد المسيح؟!؟، كيف لغير المسيحى ان
    يشهد بان سيدنا قام ولا يؤمن به؟، من هنا سؤالك صيغته غلط، السؤال مفروض يبقى " هل تحدث احد من غير المسيحين عن موضوع الصلب والقيامة بانه ايمان المسيحيين الاوائل ،
    ٢- انا مندهش ازاى بحثت فى جوجل وملقتش، فيه مئات المقالات عن الشهادات الغير مسيحية للصلب والقيامة على انها ايمان المسيحيين الاوائل، منها لليهود زى يوسيفوس ومنها رومان زى لوسيان وغيره الكثير،
    طبعا انا هفترض حسن النية والامانة فى البحث وانك دورت و ملقتش، ده رابط لموقع مسيحى مشهور جدا اسمه دكتور غالى بيتكلم عن سؤالك ده

http://drghaly.com/articles/display/12200

حاول تبتدى من نصف المقال لان النصف الاول ادلة خاصة بنا نحن المسيحيين، متلزمكش فى حاجة
    تحياتى
  • لا المقصود أقصد إن في حد يكتب دلائل إن حاجة زي دي حصلت
    يكتب شهادات للناس إنها شافته، يكتب إن الجثمان أختفى و هكذا

مفيش مصدر على النت بيتكلم عن شهادات غير مسيحية في الموضوع دا
    معظم المقالات بتقول أصل الكتاب قال في سفر كذا و كذا أتقال كذا. هو مش هيعقل نكر تاريخية الكلام اللي فيها بس هى مكتوبة بعد الأحداث بحوالي من 20 ل40 سنة و هى في منتصف إهتمام ناس كتير فممكن حد يلعب فيها.
  • اللينك حلو بس بيتكلم عن كفن تورينو بس المسكلة إن الكفن و حسب الCarbon dating يرجع الى القرن ال12 مش الأول

و بيتكلم عن إيمان المسيحيين كجماعة في الأول بالموضوع دا بس مش جايب شهادات للي شافوه و دا اللي عايز أشوفه
  • لتانى مرة بقولك
    قصة الكفن المقدس وشهادة الاناجيل فى نصف المقال الاول اللى انا قولتلك عديها لانها متهمكش، وكانت اجابة سؤالك فى نصف المقال التانى اللى بتتضمن شهادات اليهود والرومان على ايمان المسيحيين الاوائل ، انا مش عارف انت ليه تجاهلت دول
    برضو لتانى مرة، جميع من عاين السيد المسيح قائما بعد موته كان مسيحيا مؤمنا وكارزا بقيامته، ودول بحسب رايك انت مجروح ومطعون فى رأيهم، العقل والمنطق بيقول ان مفيش حد راى السيد المسيح قايم ومش هيؤمن بيه، فشهادات الغير مسيحيين كانت على ايمان واعتقاد المسيحيين فى الوقت ده،

• أنا شفت شهادات اليهود و الرومان اللي في المقال بس في حاجة هنا محيرة بالنسبة ليا الزمن الفاصل بينهم زمن طويل شوية ليه محدش متكلم قبلها بس دا ميلغيش إنها مفيدة

شهاداتهم مش مجروحة الفكرة كلها إن ممكن تم أختيار الأسفار دي على أساس العقيدة اللي ظهرت بعدين يعني يكونوا وقت تقنين الأسفار كان عندهم الفكر دا حتى و لو مكنش هو الفكر السائد في البداية و أختاروا الاسفار لانهم شايفينها صح
  • الباحث يجب ان ينظر للمعطيات بموضوعية
    مينفعش تكون عاوز مصادر بشروط معينة اذا لم تتح تلك المصادر بنفس الشروط تذهب انت الى افتراضات من مخيلتك
    + انت شايف ان زمن الشهادات اللى هو بيتمحور فى نطاق خمسين سنة وربما عشرين انه شهادة متاخرة، المشكلة ان فى خلال اول خمسين سنة المسيحية كانت فى الشتات، فكانت الحركة المسيحية مش ذات ثقل حتى يتفرغ ليها المؤرخون والفلاسفة لكن لما المسيحية ابتدت تظهر كظاهرة معروفة اتكلم عنها المؤرخون، وده فى القرن الاول، ودى مش شهادة بعيدة ابدا، هى بعيدة من وجهة نظرك فقط
  • انت كنت تبحث بامانة عن الحق، ده كتاب انجليزى قيم عن القيامة(عشان انا فاكر انك قلت دورت وملقتش )

https://www.goodreads.com/book/show/6093544-evidence-for-the-resurrection
  • أنا بالفعل بدور على الحقيقة
    بالنسبة ليا أنا لما بشوف مثلا فرق الفترات مش بقول إنهم غلط، أنا بكون شاكك في صحة الحاجة أو مجى التلاعب فيها لكن مش بقرر حاجة

أنا شفت الكتاب بالغعل بس أنت عارف مصر بقى فلو موجود PDF يا ريت عشان دورت عليه و مش لاقيه pdf
  • احاول حاضر

بس جوش ماكدويل ليه فديوهات كتير على اليوتيوب منها بيتكلم عن القيامة، ومنها برضو مناظرته الرائعة جدا والقيمة اللى ناظر فيها احمد ديدات عن القيامة
Sign In or Register to comment.